Συμβουλές για ηθοποιούς - Μελέτη Ρόλου

Εδώ κάνω απόπειρα για έρευνα μιας μεθόδου προσέγγισης ρόλων.
Γιατί η ερμηνεία δεν είναι ποτέ θέμα τύχης ή σύμπτωσης, αλλά μελέτης, αυτογνωσίας και επίπονου ψυχικού ξοδέματος.

Ανάλυση έργου

Τα παρακάτω οφείλει να τα διαπραγματευτεί ο σκηνοθέτης με τους ηθοποιούς. Σε κάθε περίπτωση όμως, ο ηθοποιός πρέπει να έχει προσωπική άποψη και στάση.
  • Τα βασικά στοιχεία ανάλυσης είναι: η μορφή, το περιεχόμενο και η αισθητική φόρμα.
  • Στην ανάλυση της μορφής μελετάμε πρώτα το είδος: Είναι κωμωδία, δράμα, επικό, ποιητικό θέατρο, θέατρο παραλόγου; Μετά μελετάμε πώς είναι δομημένο (Σκηνές, εξέλιξη δράσης, κορυφώσεις, κ.ά.)
  • Στην ανάλυση του περιεχομένου εξετάζουμε και τον στόχο και τη φιλοσοφία του συγγραφέα. Τι ξέρουμε γι’ αυτόν; Πότε και που έζησε; Πώς τον επηρέασαν στο γράψιμο του το περιβάλλον και τα βιώματά του; Τι τον επηρέασε περισσότερο στο έργο;
  • Στην αισθητική της παρουσίασης ενός έργου εξετάζουμε και τις αναλογίες των προσώπων του έργου με τον σύγχρονο θεατή.

Ανάλυση σκηνής

Είναι απαραίτητη και η επιμέρους ανάλυση των σκηνών ώστε ο ηθοποιός να έχει τον έλεγχο και να κυριαρχεί στον σκηνικό του χώρο. Έτσι εδώ εξετάζουμε:
  • Τον χώρο σε σχέση με τους υπόλοιπους ηθοποιούς. Με ποιον τρόπο αλληλεπιδρούν οι χαρακτήρες; Τι είδους σχέσεις έχουνε; Ποιοι είναι οι ψυχολογικοί και συναισθηματικοί τους δεσμοί;
  • Timing (συγχρονισμός) σε σχέση με τη ρυθμολογία του έργου.
  • Τα παραπάνω θα σε βοηθήσουν στον έλεγχο των εντάσεων στην κίνηση και τον λόγο που σημαίνει αποχρώσεις της ερμηνειάς.

Ανάλυση χαρακτήρα

Χρειάζεται να είσαι ακόμα πιο λεπτομερής και ακριβής στην ανάλυση του χαρακτήρα που θα παίξεις.
  • Μπορείς να αρχίσεις από αυτά που υποδεικνύει ο συγγραφέας στην περιγραφή του ρόλου σου, στις ατάκες του αλλά κυρίως στα λόγια των άλλων προσώπων του έργου για εκείνον. Αυτή είναι μόνο η αρχή. Σκέψου σχετικά με τον χαρακτήρα. Προσπάθησε να φανταστείς πώς σκέφτεται και νιώθει. Η ερμηνεία σου μπορεί και πρέπει να διαφέρει από αυτή άλλων ηθοποιών που θα έπαιζαν ή έπαιξαν τον αντίστοιχο ρόλο, αλλά είναι σωστή όταν μπορεί να δικαιολογήσει όσα ο χαρακτήρας κάνει σε ολόκληρο το έργο. Ποτέ δύο ηθοποιοί δεν ερμηνεύουν τον ίδιο χαρακτήρα με τον ίδιο τρόπο. Αυτό κάνει το θέατρο ενδιαφέρον και τον ηθοποιό καλλιτέχνη.
  • Να θυμάσαι πάντα ότι τα λόγια δεν σημαίνουν τίποτα αν δεν γεννιούνται από ερεθίσματα, συναισθήματα, σκέψεις, ιδέες κατά τη διάρκεια της θεατρικής δράσης.
  • Προσεγγίζοντας ένα ρόλο μας ενδιαφέρει ο εσωτερικός κόσμος του χαρακτήρα που θα ερμηνεύσουμε αλλά μας ενδιαφέρουν και τα εξωτερικά χαρακτηριστικά της μορφής του. Γιατί όσο πιο ολοκληρωμένη εικόνα έχουμε για τα εξωτερικά χαρακτηριστικά του, τόσο πιο αληθινός γίνεται αυτός για μας.

Ερωτήσεις για τον χαρακτήρα:

Ο Κάρολος Κουν έλεγε ότι ο ηθοποιός για να ερμηνεύσει έναν ρόλο πρέπει να μπορεί να απαντήσει σε τρεις ερωτήσεις: Ποιος είμαι, πού είμαι και τι θέλω; Εδώ θα ερευνήσουμε τι σημαίνουν αυτές οι ερωτήσεις και τέλος πώς συμπλέκονται για να προκαλέσουν μια συμπεριφορά -δράση- για τον χαρακτήρα.
  • Ποιος είμαι;
    • Ιστορικό: Ποιο είναι το παρελθόν μου; Τι είδους μόρφωση έχω; Από τι οικογένεια προέρχομαι; Πού μεγάλωσα και πού έζησα μετά; Τι έπαιξε τον μεγαλύτερο ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας μου;
    • Θέση: Κοινωνική, πνευματική, οικονομική, κλπ.
    • Φυσική Κατάσταση
    • Ηλικία
    • Επάγγελμα
    • Σημαντικά γεγονότα που διαμόρφωσαν τον χαρακτήρα ή σημαδεύουν την σκηνική του δράση.
    • Βέβαια το ποιος είμαι έχει σχέση και συνδέεται άμμεσα με το πού είμαι και τι θέλω. Η αντίδραση μου και η στάση μου σ’ αυτά καθορίζει πιο φανερά και το ποιος είμαι.
  • Που είμαι;
    • Λέγοντας που είμαι αναφερόμαστε στο γενικότερο περιβάλλον που έπαιξε ρόλο καθοριστικού παράγοντα στη διαμόρφωση και εξέλιξη του χαρακτήρα: Κοινωνία, εποχή, συνθήκες διαβίωσης.
    • Ειδικότερα ενδιαφέρει και ο συγκεκριμένος χώρος που εκφράζεται στη σκηνική του παρουσία ο ρόλος -δωμάτιο, σπίτι, γειτονιά, πόλη, χώρα- και οι συνθήκες που επικρατούν σ’ αυτά.
    • Ακόμα στο που είμαι λαμβάνονται υπόψιν και άλλες συνθήκες όπως ο χρόνος -ώρα, μέρα, νύχτα- και πόσο επιδρούν στη δράση του ρόλου.
  • Τι θέλω;
    • Συναισθηματική κατάσταση, φορτίσεις και αναζητήσεις σε σχέση με την πορεία και το στόχο του ρόλου
    • Βαθύτερες επιδιώξεις, όνειρα, στόχοι. Ο τρόπος που τα διεκδικώ έχει σχέση και με το ποιος είμαι. Μας ενδιαφέρει η διαδρομή του χαρακτήρα, γιατί η δικαίωση ή η απαξίωση έρχεται από τη θεατρική πράξη.
  • Συμπεριφορά.
    • Ποια είναι η δράση μου τώρα αλλά και λίγο πριν ξεκινήσει η κάθε σκηνή;
    • Ποιες είναι οι σχέσεις μου με τους άλλους χαρακτήρες του έργου, τώρα και στο παρελθόν; Τι με οδήγησε σ’ αυτές τις σχέσεις; Πόσο σημαντική είναι η σχέση μου μ’ αυτούς; Πόσο τους έχω ανάγκη;
Οι ερωτήσεις είναι άπειρες κι εδώ αναφέρω τις σπουδαιότερες. Όσο περισσότερες ερωτήσεις μπορώ να απαντήσω σχετικά με τον χαρακτήρα που ερμηνεύω τόσο πιο ολοκληρωμένη θα είναι η διείσδυσή μου σ’ αυτόν και πιο βαθιά και αληθινή η ερμηνεία μου. Ο αγώνας αυτός είναι ατέλειωτος και ο ηθοποιός παλεύει καμιά φορά όχι μόνο στις πρόβες αλλά μέχρι την τελευταία παράσταση.

Paul Cézanne- Pierrot and Harlequin

Το μυστικό για να παίζεις σωστά ένα ρόλο (Βίντεο)

@aliki.katsavou #ΜαθεΣτοΤικΤοκ #υποκριτική ♬ πρωτότυπος ήχος - Aliki Katsavou

Τι είναι το ταλέντο; (Βίντεο)

@aliki.katsavou Απάντηση στο @efiiiiiii9 #ΜαθεΣτοΤικΤοκ #ταλεντο #ηθοποιος ♬ πρωτότυπος ήχος - Aliki Katsavou

Σχόλια