Σημειώσεις σε έναν ρόλο - Κάθριν (από το Ψηλά απ' τη Γέφυρα)

Το έργο

Το έργο του Μίλλερ, "Ψηλά απ’ τη Γέφυρα", είναι μια σύγχρονη τραγωδία για τις καταπιεσμένες επιθυμίες, την αφοσίωση, την τιμή και την προδοσία. Όλοι οι συσχετιζόμενοι χαρακτήρες, αποκαλύπτουν τα ωμά πάθη τους που τους εκπλήσσουν και ενοχλούν όταν βγαίνουν στο φως. Είναι ταυτόχρονα κυνηγοί της ατομικής ελευθερίας και δέσμιοι των παθών τους, θύτες και θύματα.
Αλλά αντί να επικεντρώνεται σε ευγενείς ήρωες και ηρωίδες, ο Μίλλερ βρίσκει την ευγένεια, στην ζωή ενός ταπεινού λιμενεργάτη και τη σφιχτά δεμένη οικογένεια του. Ο Μίλλερ πιστεύει «οτι ο απλός άνθρωπος είναι τόσο κατάλληλος για ήρωας τραγωδίας όσο και οι βασιλάδες». Στο έργο αυτό οικογένεια και κοινωνία είναι άρρηκτα συνδεδεμένες, με μοιραίο μάλιστα αποτέλεσμα. Γιατί ο Μίλλερ δεν ενδιαφέρεται για οικογενειακά δράματα που περιγράφουν απλώς τους συναισθηματικούς δεσμούς που μας δένουν με τους συγγενείς μας. Ο ίδιος λέει «Δεν έχω τίποτα εναντίον του συναισθηματισμού αλλά, εδώ που τα λέμε, δεν αποτελεί και σπουδαία πρόκληση κι αν ακολουθήσουμε αυτήν την κατεύθυνση δεν πρόκειται ποτέ να πλησιάσουμε τον πυρήνα του δράματος που έχει σχέση με τις προδιαγραφές της μοίρας».
Η Κάθρην, σ’αυτόν τον μονόλογο διχάζεται μεταξύ δυο αντρών. Ο Ροντόλφο είναι ο άντρας που αγαπά, αλλά μέσω εκείνου προβάλλει μια ακόμα μεγαλύτερη αγάπη και αφοσίωση, για τον Έντι, που ήταν σαν πατέρας για κείνη, αλλά και περίπου σαν κρυφός εραστής. Μέρος της σύγχυσης που έχει η Κάθρην (πρόσεξε πόσο κομματιαστός είναι ο λόγος της) προέρχεται από το γεγονός ότι είναι αναμεμιγμένη σε δύο τριγωνικές σχέσεις εξάρτησης: αυτή της Κάθρην-Ροντόλφο-Έντι και της Κάθρην-Έντι-Μπέατρις. Παρόλαυτά ποτέ δεν κατανοεί απόλυτα την εμπλοκή της λόγω της συναισθηματικής της παγίδευσης.
Ο μονόλογος είναι μια υποκριτική πρόκληση γιατί ο χαρακτήρας αυτός αμφιταλαντεύεται μεταξύ δύο αντίθετων πόλων, που και οι δύο της προσφέρουν αγάπη και παρηγοριά. Μέσα στο έργο η Κάθριν είναι αθώα, χωρίς αίσθηση του δόλου ή της διαφθοράς. Η τραγωδία που θα ακολουθήσει πρέπει να διαφαίνεται μέσα από στιγμές σαν αυτή.

Ερωτήσεις για την κατανόηση του ρόλου

  • Η Κάθρην δεν μπορεί να αποφασίσει τι είναι σωστό και τι όχι, τι είναι δίκαιο και τι όχι. Ποιες φράσεις δείχνουν το ηθικό της δίλημμα;
  • Η συναισθηματική της φόρτιση σε ποιες φράσεις κορυφώνεται; Πώς νομίζεις οτι πρέπει να ειπωθούν ώστε να φτάσουν στο κοινό;

Χρήσιμες ιστοσελίδες



Arthur Miller 1966

Σχόλια